Opublikowano

12-16.04.2021r.

TEMAT TYGODNIA: TAJEMNICE KSIĄŻEK

DRODZY RODZICE,

Rodzina odgrywa ważną rolę w kształtowaniu u dzieci nawyku czytania dlatego zachęcamy Was gorąco, abyście rozbudzali i podtrzymywali zainteresowania czytelnicze waszych pociech poprzez codzienne głośne czytanie dzieciom np. na dobranoc. Nie zapominajmy, że pierwszy kontakt dziecka z książką ma miejsce właśnie w domu rodzinnym. Od dawien dawna rodzice i dziadkowie czytali swoim dzieciom bajki, wiersze, opowiadania. Postarajmy się, aby tak było nadal. Głośne czytanie jest proste, bezpłatne i dzieci je uwielbiają! Spróbujmy poświęcić trochę czasu naszym pociechom i książce.

Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:

– uczy myślenia, poprawia koncentrację;

– poszerza wiedzę ogólną;

– rozwija język, pamięć i wyobraźnię;

– ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole;

– wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka;

– zapewnia emocjonalny rozwój dziecka

– buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem;

– uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu;

– zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów;

– kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

Dzieciom, którym od najmłodszych lat czytano i którym zaszczepiono miłość do książek, będą czytać w przyszłości. Szanowni Państwo pamiętajmy – nikt nie rodzi się czytelnikiem.

 

PONIEDZIAŁEK- MOJE ULUBIONE KSIĄŻKI

1.„Moje ulubione książki’- Rodzice pooglądajcie wspólnie z dzieckiem książeczki, zachęćcie je do swobodnych wypowiedzi, zwróćcie uwagę na umiejętne obchodzenie się z książkami i ich szanowania

2.Moje książki –przeczytajcie dzieciom wiersz oraz porozmawiajcie nt. jego treści.

Moje książki kolorowe

stoją równo na półeczce.

Myję ręce i oglądam

kartkę po karteczce.

Czasem książki czyta mama,

bo ja nie potrafię sama.

Z książek wiele się dowiecie

o szerokim pięknym świecie.

O roślinach, o zwierzętach,

o dalekich krajach też.

Wszystko w książce jest zamknięte,

a więc ją do ręki bierz.

Pytamy: Dlaczego dobrze jest mieć książeczki w domu i czytać je codziennie?; Co trzeba najpierw zrobić, zanim weźmiemy do ręki książkę?- Nie wolno poplamić książki ani zaginać rogów; Należy delikatnie odwracać kartki, by ich nie podrzeć, oraz odkładać książki na swoje miejsce.

3.„Książki na miejsce!”- zabawa – trzymamy przed sobą książkę i idziemy po wyznaczonej linii z zachowaniem równowagi.

4.„Zgubione rzeczy”– zabawa słowna. Przyporządkujcie przedmioty z bajek do odpowiednich postaci. Rodzic wymienia przedmiot, dziecko odgaduje, np. domek ze słomy- bajka o ,,Trzech świnkach”

 

WTOREK – JAK POWSTAJE PAPIER

1.„Las”–porozmawiajcie z dzieckiem o tym, co daje nam las.

Są tam duże drzewa

oraz grzybki małe.

Co to jest za miejsce?

Wiecie doskonale.

Pokażcie dziecku zdjęcia lub ilustrację lasu, a następnie papier o różnej grubości i fakturze. Wytłumaczcie proces powstawania papieru,  podajcie kilka przykładów wykorzystania papieru, np.: do rysowania lub do produkcji książek, czasopism, gazetek dla dzieci.

https://www.youtube.com/watch?v=ybeEO_5jbVo

2.Wiersz z rysowaniem ,,Raz na sośnie siadła pliszka”

Raz na sośnie siadła pliszka

no i co wynika z tego?

Drgnęła gałąź – spadła szyszka.

No i co w tym ciekawego?

Szyszka była już dojrzała

no i co wynika z tego?

Więc nasiona wyleciały.

No i co w tym ciekawego?

Z nasion drzewka tam wyrosły

no i co wynika z tego?

Cóż, po latach ścięto sosny.

No i co w tym ciekawego?

Z drewna papier wnet zrobiono

no i co wynika z tego?

Dziś jest książki twojej stroną

dziękuj pliszce (drzewom), mój kolego!

Porozmawiajcie nt. wysłuchanego utworu. Pytania: Z czego wyrosły drzewka?;  W co zamieniło się drewno?.

3.„Jak powstaje papier ekologiczny”– eksperyment. Przygotujcie różnego rodzaju papier: gazety, kartki, bibułę itp. Zadaniem dziecka jest porwanie papieru na drobne kawałki, następnie zalanie go wodą aż rozmięknie. Namoczony papier R. rozdrabnia mikserem do osiągnięcia gęstej papki. Papkę wylewamy na sito tak, aby siatka została równomiernie pokryta cienką warstwą. Przyciskamy papkę kawałkiem tektury i odwracamy. Delikatnie naciskając gąbką powierzchnię siatki, przenosimy włókna papieru na tekturę. Papierową masę przykrywamy drugim kawałkiem tektury i z pomocą wałka wyciskamy z niej wodę. Tak powstały papier pozostawiamy do wyschnięcia na rozłożonych kawałkach gazety.

4.„Papier jest…’’- zabawa badawcza. Dziecko bada papier poprzez dotyk z zasłoniętymi oczami określa jego fakturę, np.: gładki, chropowaty, pomarszczony, śliski, szeleszczący, sztywny, miękki itp. Następnie R. pyta, do czego mogą służyć poszczególne kawałki papieru, określamy zastosowanie badanych kawałków papieru, np.: do czytania, do wycierania nosa, do wycinania, do rysowania.

 

ŚRODA- MOJE ULUBIONE KSIĄŻECZKI

1.„Nasza biblioteczka”- swobodne wypowiedzi dziecka nt. wyglądu książek w swojej domowej biblioteczce – Jak wyglądają książeczki?- określanie wielkości, grubości.; Czy ma ilustracje?; Co widać na ilustracjach?.

2.Przeczytajcie dziecku bajkę ,, O kocie w butach”, porozmawiajcie nt. treści. Zapytajcie czy koty chodzą w butach?- odróżniamy elementy świata bajkowego od rzeczywistości. Pokażcie dziecku ilustracje kotów, opiszcie ich wygląd.

3.Przygotujcie różne ubrania zrobione z różnych materiałów o różnej fakturze. Zadaniem dziecka jest wyszukanie materiału, który będzie przypominał w dotyku sierść kota.

Kot –nauczcie dziecko wierszyka jednocześnie rysując razem z dzieckiem

Miły pyszczek, uszka małe,

tu dwa oczka, a tu wąsy daję.

Wyprężony grzbiet, nogi,

teraz ogon długi.

Oto kot, co myszki lubi.

4.Zabawa ruchowa ,,Kotki”- dziecko porusza się na czworakach, robi koci grzbiet, pije mleczko z miseczki, oblizuje się i miauczy, bawi się np. piłeczką …

5.„Kot”- praca plastyczno-techniczna. Przygotujcie sylwety kotów i różne kawałki materiałów- zadaniem dziecka jest ozdobienie ich różnymi kawałkami materiałów, doklejenie oczu, wąsów, nosa.

Może macie swój własny pomysł na zrobienie kota. Jeżeli tak zróbcie zdjęcie i prześlijcie nam.

https://www.youtube.com/watch?v=ISFvPyYz4pk

 

CZWARTEK – W KSIĘGARNI

1.Wiersz ,,Kup mi, mamo, książeczkę”

Kolorowe książeczki,

kolorowe bajeczki,

w kolorowych bajeczkach

kolorowy jest świat.

Kup mi, mamo, książeczkę,

przeczytamy bajeczkę,

a w bajeczce tej – dziwy.

Każdy poznać je rad.

Przeprowadźcie z dzieckiem rozmowę nt. tego, gdzie możemy kupić książeczkę, jak się nazywa ten sklep, lub gdzie się kupuje książki.

2.„Jesteśmy w księgarni”- zabawa matematyczna, liczenie i ustalanie równoliczności poprzez wymianę jeden do jednego. Posegregujcie książki małe i duże, przygotujcie liczmany np. plastikowe nakrętki. Następnie dziecko kupuje książki (za jedną nakrętkę jedną książkę)

Gdy wszystkie książki zostaną wykupione, dziecko siada i liczy, ile książek kupił. Określa, jakie książki kupił- małe czy duże.

3.„Zabawy z papierem”– pobawcie się papierem – zgniatajcie gazety w papierowe kule wykorzystując np. do zabawy ,, Rzut do celu”, twórzcie obrazki z podartych małych kawałków papieru.

4.„Luneta”- z  rolki po papierze toaletowym oraz kolorowego papieru wykonajcie kolorową lunetę przez którą będziecie obserwować przez okno budzącą się do życia wiosnę.

 

PIĄTEK- W BIBLIOTECE

1.„Dbamy o książki:- zreperujcie książki które wymagają naprawienia, zwróćcie uwagę, że z książkami należy obchodzić się delikatnie. Trzeba uważać, by ich nie poplamić i nie zaginać stron, ostrożnie odwracać strony, by ich nie porwać. Po obejrzeniu należy książkę odłożyć na miejsce.

2.Wiersz ,,Kłopoty w bibliotece”- zapoznajcie dziecko z pojęciem biblioteka

Książkom w pewnej bibliotece

nudziło się tak dalece,

że ni z tego, ni z owego

zaczęły grać w chowanego.

Calineczka się schowała za ogromny atlas ryb.

Szuka krasnal Hałabała,

gdzie się przed nim Plastuś skrył?

Tak się wszystkie wymieszały,

że ta pani w bluzce w prążki

chodzi tutaj już dzień cały,

nie znajdując żadnej książki.

Rozmowa na temat wysłuchanego utworu. Wyjaśnijcie dziecku co to za miejsce i czym się różni biblioteka od księgarni. Wytłumaczcie dlaczego w bibliotece ważny jest porządek. W miarę możliwości odwiedźcie bibliotekę, załóżcie kartę małego czytelnika i wypożyczajcie książeczki które później wspólnie będziecie czytać.

3.Zestaw ćwiczeń ruchowych.

–„Gazeta”- kładziemy na głowie gazetę i staramy się spacerować jak najdłużej, aby nie upadła na podłogę- obracamy się, tańczymy, chodzimy bokiem, kucamy itp.

„W bibliotece”– leżymy na boku z podkurczonymi nogami. Na hasło: Książki się otwierają przechodzimy do leżenia na wznak, wyciągamy na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło: Książki się zamykają powracamy do pozycji wyjściowej. Na hasło:

Książki stoją na półce przechodzimy do stania na baczność.

„Bajkowy przyjaciel”- tworzymy pary, leżymy na plecach, dotykamy się stopami w taki sposób, aby nogi zgięte w kolanach tworzyły w powietrzu kąt prosty. „Siłujemy się”stopami.

„Baba Jaga patrzy”– jedna osoba jest Babą Jagą, reszta uczestników stoi w wyznaczonym miejscu. B Jaga jest odwrócona tyłem, zakrywa oczy i powtarza słowa: „Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy”.  Uczestnicy biegną w jej stronę. B Jaga odwraca się i wszyscy stają w bezruchu. B.Jaga chodzi i patrzy, czy nikt się nie rusza (może też rozśmieszać ).Ten, kto się poruszy, wraca na linię startu, a reszta pozostaje na swoim miejscu. B Jaga ponownie wypowiada formułkę. Ten, kto pierwszy dobiegnie do B Jagi, wygrywa.

4.„Każda książka na swoim miejscu”- poukładajcie książki na półkach np. ustawcie je od najmniejszej do największej, od najgrubszej do najcieńszej. Dziecko same wybiera sposób, w jaki będzie układać książki.

Zabawy dowolne:

  1. Odszukanie po śladach Jasia i Małgosi. R. rozkłada na dywanie kontury pierniczków tak, by doprowadziły dziecko do ukrytych np. słodyczy.
  2. Co miał w koszyczku Czerwony Kapturek – dziecko po dotyku rozpoznaje przedmioty domowego użytku
  3. Budowanie zamku z wieżą dla Śpiącej Królewny – dziecko z papierowych pudełek po produktach spożywczych buduje zamek z wieżą.
  4. Szukanie pantofelka Kopciuszka – dziecko szuka swojego pantofelka. Wskazówką dla niego jest hasło: ciepło, zimno.
  5. Łowienie złotej rybki przez rybaka. R. przygotuj szablony rybek pokolorujcie je razem z dzieckiem, doklejcie koluszka z papieru i zróbcie wędki np. z kredki, sznurka i spinacza biurowego.

MIŁEJ ZABAWY!!!!!

……………………………………………………………………………….

 

06-09.04.2021r.

TEMAT TYGODNIA: PRACA ROLNIKA

Drodzy Rodzice,

W tym tygodniu zapraszamy Was do wspólnej zabawy z Maluszkami w oparciu o tematykę związaną z pracą rolnika: czynnościami jakie wykonuje i potrzebnymi mu narzędziami. Na co zwrócić uwagę? Warto pokazać dzieciom w miarę możliwości (oczywiście można zaczerpnąć z internetu, ale jak ktoś ma możliwość, by dziecko na własne oczy zobaczyło, własnymi rękami dotknęło – to jest bezcenne;) maszyny i narzędzia rolnicze, ziarna zbóż, nasiona dostępnych roślin itp. Może uda się wspólnie (do czego bardzo zachęcamy) stworzyć rodzinną małą grządkę chociaż w doniczce na parapecie i obserwować efekty pracy; zrobić koktajl owocowy; upiec ciasteczka czy bułki; zaopiekować się własnym zwierzątkiem domowym – a więc dać możliwość doświadczyć dziecku tego, czym jest praca rolnika i jak jest ważną dla każdego z nas – mimo że gotowe produkty kupujemy w sklepie:) Ważne jest, by przy każdej czynności czy oglądaniu pomocnych materiałów towarzyszyć dziecku i wyjaśniać nowe pojęcia, odpowiadać na pytania – by poprzez działania i zabawę poszerzać jego wiedzę:) Miłego tygodnia:) … i to jeszcze nie koniec:) Zadanie specjalne: Zróbcie zdjęcia dokumentujące chociaż kilka czynności Maluszków z tego tygodnia i opublikujcie na grupie Facebook przedszkola lub wyślijcie e-mailem:)

 

1.Wtorek: „NA POLU” (06.04’21)

1.„Głowa, ramiona, kolana, pięty” – zabawa muzyczno-ruchowa – uczestnicy śpiewając pokazują i dotykają kolejno obiema rękami części ciała wymienione w piosence: głowę, ramiona, kolana, pięty, oczy, uszy, usta, nos. Każde powtórzenie zabawy to wzrastające tempo piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

2.”Jestem rolnikiem” zabawa dydaktyczna. Rodzic pokazuje ilustracje/film przedstawiające pole i rolnika. Wyjaśnia, kto to jest rolnik. R. stawia przed dzieckiem pojemniki z ziemią. Pokazuje, jak rolnik sieje ziarenka zbóż, które wyrastają i później mamy z nich mąkę, z której pieczemy np. chleb, rogaliki. R. rozdaje dziecku ziarenka, np.: owsa, pszenicy lub żyta. Dziecko ogląda je. Następnie razem z R. wykonuje rowki w ziemi w pojemniku i sieją ziarenka. R. wyjaśnia dziecku, że po jakimś czasie wykiełkują i będą rosnąć, aż pojawią się kłosy (R. pokazuje ilustrację kłosów) i rolnik będzie mógł je zebrać za pomocą specjalnej maszyny –kombajnu. R. pokazuje ilustracje kombajnu.

3.„Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?” https://www.youtube.com/watch?v=FNvZVvk0eZE&t=3s oglądanie filmu o maszynach rolniczych, rozmowa na temat pracy rolnika na podsta­wie filmu i doświadczeń dzieci.

4.”Traktor” –  praca plastyczna – wersja 1. wypełnianie konturów ilustracji traktora farbami, kredkami lub plasteliną – lub: wersja 2. zabawa dydaktyczna: Rodzic wycina z papieru kolorowego lub innego 2 komplety takich samych figur geometrycznych (małe koło, duże koło, duży prostokąt, mały prostokąt, kwadrat itp.) dla dziecka i siebie i układa sylwetę traktora na swojej kartce – dziecko próbuje ułożyć tak samo i na odwrót.

Jeżeli nie mają Państwo ziaren zbóż – prosimy zasiać ogólnodostępne zioła. Zachęcamy dziecko do samodzielnego dbania o założoną hodowlę, podlewania jej, obserwacji wzrostu i nazywania zachodzących zmian:)

 

2.Środa „JAK POWSTAJE CHLEB” (07.04’21)

1.”Pieczywo”słuchanie wiersza B. Szut połączone z rozmową na temat pracy rolnika na podstawie ilustracji. Rodzic podczas czytania pokazuje ilustracje. Przykładowa ilustracja: „Jak powstaje chleb?”: 

https://pl.pinterest.com/pin/510454938989565166/

(R. może pokazać dziecku na tackach mąkę, dziecko dotyka ją, mówi, jaki ma kolor).

„Pieczywo” – Bogusław Szut

Skąd na stole smaczny chlebek?

Rolnik sieje ziarno w glebę.

(Gleba to jest ziemia czarna, w której rośnie zboże z ziarna.)

Kiedy zboże jest dojrzałe, rolnik kosi je z zapałem,

potem młóci w swych maszynach i wywozi plon do młyna.

Młynarz w młynie ziarno miele, białej mąki robi wiele.

Mąka trafia do piekarza,

który ciasto z niej wytwarza.

Z ciasta robi i chleb, rogale…W piecu piecze je wytrwale.

Jest pieczywo! Ślinka leci, więc smacznego, dzieci!

Przykładowe pytania:: – O czym jest ten wiersz ? – Kto pracuje by mógł powstać chleb? – Co robi rolnik? – Gdzie pracuje piekarz? – Co on wypieka?

Film edukacyjny: „Jak powstaje chleb?”: https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA

2.„Chleb i rogaliki” Degustacja pieczywa różnego rodzaju: chleb, bułka, rogaliki lub babka świąteczna – swobodna rozmowa, próby opisywania przez dziecko wyglądu pieczywa, utrwalenie nazwy: PIECZYWO.

A może uda się w tygodniu upiec z dzieckiem coś pysznego wspólnymi siłami?;) Proponujemy, żeby dziecko podczas przygotowywania do wypieku wykonywało jak najwięcej czynności samodzielnie. Taca z mąką może służyć do zabawy sensorycznej. Pozwólmy dziecku rysować paluszkiem w mące, odbijać różne ślady w niej, wreszcie – eksperymentować z mąką i wodą i wyrobić ciasto, z którego można ulepić modele różnego rodzaju pieczywa itp. Będzie pewnie bałagan? …więc pozwólmy dziecku potem posprzątać:)

 

3.Czwartek: „DZIEŃ W GOSPODARSTWIE” (08.04’21)

1.„Dziadek Fajną farmę miał” – utrwalenie piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q

2. „Dzień w gospodarstwie” – pogadanka na temat codziennych obowiązków rolnika w oparciu o dostępne ilustracje.: R. zadaje pytania: „W jaki sposób rolnik opiekuje się swoimi zwierzętami?”. Wcześnie wstaje, przygotowuje karmę, paszę dla wszystkich zwierząt, czyści stajnię, oborę, boksy, klatki; karmi, doi, kosi trawę, czyści zwierzęta, zbiera jajka od kur, wygania zwierzęta na pastwisko, zbiera z pól plony itd.,

3.”Karmimy zwierzęta” – zabawa dydaktyczna. Wspólnie z dzieckiem wybieramy dostępne ilustracje zwierząt gospodarskich lub figurki z własnej kolekcji i zastanawiamy się co jedzą poszczególne zwierzęta. Prosimy dziecko, żeby wyrzuciło kostką do gry lub wylosowało wcześniej przygotowany kartonik z kropkami. Dziecko próbuje przeliczać kropki i z pomocą R. układa np na kartce tyle klocków (klamerek, liczmanów) ile jest kropek.

Jeżeli posiadają Państwo zwierzątko domowe, zachęcamy, by jak najwięcej angażować dziecko w systematyczną opiekę nad nim: karmienie, nalewanie wody, spacery, poświęcanie mu czasu, porządkowanie klatki, legowiska itp. Czynności te będą okazją do kształtowania u dziecka poczucia odpowiedzialności i właściwej troski o każdą istotę żywą.

4.Piątek: „Mleczko, serek i jajeczko” (09.04’21)

1.„Zwierzęce gadanie” – zabawa logopedyczna. Wspólna recytacja wiersza (rodzic czyta początek, dziecko kończy wers naśladując głosy zwierząt)
Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce? Kle , kle, kle.
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? Kum, kum ,kum.
Co mówi kaczka, gdy jest bardzo zła? Kwa, kwa, kwa.
Co mówi kotek, gdy mleczko by chciał? Miau, miau, miau.
Co mówi kura, gdy nosi jajko? Ko, ko, ko.
Co mówi kogut, gdy budzi w kurniku? Kukuryku.
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? Mee mee, mee.
Co mówi krowa, gdy braknie jej tchu? Muu, muu, muu.
Co mówi wrona, gdy wstaje co dnia? Kra, kra, kra.
Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał? Hau, hau, hau.
Co mówi baran, gdy spać mu się chce? Bee, bee, bee.
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?
Nic, przecież ryby głosu nie mają, bo inaczej sobie rozmawiają.

2.”Skąd się bierze mleko?” – zapraszamy do obejrzenia filmiku i rozmowy z dzieckiem na jego temat. R. zadaje pytania: -Kto daje mleko?; -Jak wygląda krowa?; -Czym się odżywia?;

https://www.youtube.com/watch?v=y_gXAlEJCik

3.”Tylko nic nie mówcie krowie” – słuchanie wiersza Haliny Szayerowej –

Nabiał – produkt
smaczny, zdrowy
Dostajemy go
od krowy
Tylko nic nie mówcie krowie
Jak się krowa
o tym dowie,
to się jej
przewróci w głowie
i gotowa
narozrabiać
I przestanie
nabiał dawać,
czyli:
masło
mleko
sery
i śmietanę
na desery!
No i jajka.
Co ja baję?
Przecież jajka
kura daje.
Tylko nic nie mówcie kurze!
Niech je daje
jak najdłużej!
Bo jak o tym
się rozgłosi…
to przestanie
jajka znosić!

Rodzic wyjaśnia określenie nabiał. Demonstruje ilustracje z czytanym wierszem: krowę, mleko, masło, sery: biały, żółty, śmietanę. (w miarę możliwości prawdziwe produkty). R. pyta dziecka: Co może dać nam krowa?; Co można zrobić z mleka? (Podczas rozmowy – przypominamy także skąd się biorą jajka – które były omawiane w poprzednim tygodniu.)

4.,,Zdrowe jedzeniepróbowanie produktów zrobionych z mleka. Dziecko rozpoznaję produkty mleczne i podaję ich nazwy: ser biały i żółty, jogurt, śmietana, masło. Próbuje wszystkich artykułów. R. pyta – Dlaczego te produkty warto jeść? Po odpowiedzi, R. podsumowuje temat, że dzięki tym produktom nasze zęby są zdrowe oraz kości.

Zachęcamy do wykonania z dzieckiem koktailu truskawkowego lub bananowego:) Proponujemy, by dzieci samodzielnie rozdrabniały owoce za pomocą plastikowych nożyków, a po wykonaniu zaserwowały do stołu domownikom:)

 

Pozdrawiamy i żółwiki z całuskami posyłamy:) :) :) :)

 

29.03 – 02.04.2021

TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC

Drodzy Rodzice,

W tym tygodniu porozmawiajmy z dziećmi o Wielkanocy – opowiedzcie im dlaczego obchodzimy te święta, jakie przedmioty są z nimi związane (baranek, palemka, kurczaczek, pisanki, jajko- symbol życia), zapoznajcie dzieci z polskimi zwyczajami związanymi z Wielkanocą – porozmawiajcie o tradycji święcenia pokarmów w Wielką Sobotę, o zawartości koszyczka wielkanocnego i o malowaniu jajek .Włączmy dzieci w przygotowania do świąt – można zaangażować dziecko w przygotowywanie potraw. Pomalowane przez nie jajka czy udekorowany mazurek być może nie będą idealne, ale bez wątpienia niepowtarzalne, a dziecko poczuje, że jest ważne, a nie odsunięte na bok.

 

Poniedziałek – PRZYGOTOWANIA DO ŚWIAT WIELKANOCNYCH (29.03.21r.)

1.Wysłuchanie i analiza treści wiersza ,,Przed Wielkanocą”

Pomogę mamie upiec makowca i babkę.

Na babkę, wiem to na pewno, zawsze babcia ma chrapkę.

Ale najpierw trzeba święconkę przygotować.

Może tym razem czekoladowe jajka tam schować?

Babcia jak co roku tłumaczy: „Do koszyka pisanki wędrują,

zobaczysz, wnusiu, na śniadanie na pewno ci posmakują”.

Dziadek z tatą też dzielnie mamie pomagają,

od samego rana dom cały sprzątają.

Fajnie jest być razem, szykować wszystko na święta,

pomagać sobie, kochać bliskich, o wielkanocnych zwyczajach pamiętać.

Rozmowa z dzieckiem na podstawie tekstu utworu. Rodzic zadaje pytania:

– O jakich świętach była mowa w wierszu?;

-Kto brał udział w przygotowaniach do świąt?

– Co takiego działo się podczas przygotowań?

– Jak myślicie, jak czuła się dziewczynka?

– Czy osoby z tej rodziny się kochają?

– Dlaczego tak uważacie?

– Czy wy pomagacie swoim bliskim w przygotowaniach do świąt?

– W jaki sposób pomagacie?

– Jak czujecie się w święta, gdy przebywacie ze swoimi bliskimi?

2.Zabawa pantomimiczna: „Pomagam mamie”- Dziecko swobodnie biega po dywanie. Gdy usłyszy gwizdek, zatrzymuje się i pokazuje czynność, który wymienia rodzic (Pomaga mamie: zetrzeć kurze półek, mieszać ciasto, odkurzać, nakrywać do stołu, kroić warzywa, wkładać jajka do koszyka itp.).

–„Wielkanocna gra”- zabawa w kole. Uczestnicy zabawy stoją w kole, podają sobie z rąk do rąk wielkanocną pisankę i wypowiadają  rymowankę:

„Dziadek, babcia, mama, tata, siostra, brat i ja.

Wszyscy bardzo lubimy Wielkanoc, niech się toczy gra.”

Osoba która trzyma pisankę w momencie, gdy padło ostatnie słowo rymowanki,

wchodzi do środka koła i udaje wielkanocnego kurczaczka, który wykluł się z jajka.

3.„W wielkanocnym koszyku”- ćwiczenia w budowaniu zdań. Poznanie nazw produktów zamieszczonych w koszyku; zwrócenie uwagi na to, co kojarzy się z Wielkanocą: baranek, palemka, kurczaczek, pisanki, jajko–jako symbol życia. Zapoznanie dziecka z nazwą Wielkanoc i swobodna rozmowa o tym, dlaczego obchodzimy to święto.

4. „Puzzle” – Przygotowanie dziecku pociętych na trzy części obrazków przedstawiających pisanki -ułożenie obrazka i naklejenie na kartkę.

5. Zabawa ruchowa – „Kura, jej dzieci i lis”–zabawa bieżna ( Mama kura spaceruje ze swoimi kurczakami i nagle pojawia się lis…..co to będzie….)

6. Zabawa ruchowa – „Znajdź swojego kurczaczka”. Wytnijcie różnokolorowe kurczaczki i pochowajcie je w różnych miejscach w domu. Następnie uczestnicy zabawy poruszają się w rytm muzyki. Gdy muzyka cichnie szukamy kurczaczków w wybranym kolorze – kto zbierze ich najwięcej wygrywa.

7. Zabawa ruchowa skoczna „Zajączki” – rozkładamy na dywanie sylwety pisanek, między którymi poruszamy się podczas muzyki. Gdy muzyka milknie, stajemy przed wybraną

pisanką i obunóż przeskakujemy przez nią.

 

Wtorek – WIELKANOCNE TRADYCJE (30.03.21r.)

1.Rozwiązywanie zagadek

Ma złociste rogi

i kożuszek biały.

Nie biega po łące,

bo z cukru jest cały – /BARANEK CUKROWY

 

Wykluły się z jajek,

są żółciutkie całe.

Będą z nich kogutki

albo kurki małe – /KURCZACZKI

 

Leżą w koszyczku

pięknie ułożone.

W kolory i wzory

mocno ozdobione – /PISANKI

2.„Pisanki we wzorki”–zabawa ruchowo-naśladowcza na podstawie wiersza

Leżą w koszyczku piękne pisaneczki (dziecko rysuje kształt dużego jajka)

kolorowe, malowane, ładnie układane. (naśladuje malowanie jajka pędzelkiem)

Pierwsza ma kropeczki, ( rysuje kropeczki)

druga gwiazdki złote, ( rysuje gwiazdeczki)

a na trzeciej siedzi malowany kotek. ( rysuje kotka)

W ten wielkanocny, wielkanocny ranek poukładam w koszu ( rysuje kosz)

śliczne jajka malowane. ( rysuje kształt dużego i małego jajka)

3.„Kolorowe pisanki ‘’- praca plastyczna. Dziecko otrzymuje sylwetę jaja w kolorach

np.: żółtym, czerwonym, zielonym oraz elementy do ozdobienia, np.: paski, kropki, kwiatki.

 

 Środa – WIELKANOCNY KOSZYCZEK (31.03.21r.)

1.Wielkanocny koszyczek – słuchanie wiersza połączone ze swobodną rozmową

rodzica z dzieckiem na temat zwyczajów podczas świąt wielkanocnych. Wyjaśnienie znaczenia słowa święconka.

W małym koszyczku

dużo jedzenia,

które niesiemy

do poświęcenia:

chleb i wędlina,

kilka pisanek

oraz cukrowy

mały baranek.

Drożdżowa babka,

sól i ser biały,

i już jest pełny

koszyczek mały…

2.„Kurki i ziarenka”- zabawa orientacyjno-porządkowa. Biegamy w rytm dowolnej muzyki. Na hasło: ,,Kurki szukają ziarenek’’ zatrzymujemy się, robimy przysiad i stukamy palcami o podłogę.

3.„Symbole wielkanocne”– układanka. Przygotowujemy dziecku  pocięte na trzy części sylwety wybranych symboli wielkanocnych: zajączka, baranka, kurczaczka, palemki. Po złożeniu  naklejają obrazki na kartki.

4.„Kurczaczki w skorupkach”– zabawa ruchowo-naśladowcza. Kurczaczki biegają po sali. Na hasło:,, Kurczaczki w skorupkach”  zatrzymują się, przykucają, tworzą nad głowami daszki ze splecionych dłoni. Na polecenie:,, Kurczaki wychodzą ze skorupek” otwierają splecione dłonie i ponownie poruszają się w rytm muzyki.

 

Czwartek –  PISANKI – JAJKA MALOWANE (01.04.21r.)

1.,,Wyścigi jaj’’– zabawa ruchowa zręcznościowa. Dziecko otrzymuje drewnianą łyżkę z plastikowym jajkiem (może być piłeczka pingpongowa). Zadaniem jest przeniesie „jajka” po wyznaczonej drodze do celu.

2.„Co jest w jajku?”- zabawa dydaktyczna połączona z eksperymentem. Omawiamy z dzieckiem wygląd zewnętrzny jajka: jaki ma kolor, kształt, fakturę, zapoznajemy z określeniem skorupka, określamy do czego służy oraz czy jest twarda, czy miękka.

Następnie rodzic rozbija surowe jajko i pokazuje dziecku, jak wygląda w środku, oddziela białko od żółtka i umieszcza je na spodeczkach. Wyjaśnia, jaką funkcję pełnią w jajku. Określamy ich konsystencję i kolor. Zapoznaje dziecko z określeniami białko i żółtko.  Następnie białko i żółtko są mieszane. Dziecko wyciąga wnioski, odpowiada na pytania: Skąd się biorą jajka?; W jakiej postaci można je spożywać?. Na końcu dziecko wspólnie z rodzicem przygotowuje jajecznicę.

3.„Jajka i ich kolorowe domy’’– zabawa orientacyjno-porządkowa. Przygotowujemy sylwety jaj w kolorach: czerwonym, żółtym, niebieskim, zielonym. Następnie rozkładamy na podłodze kolorowe kartki w takich samych kolorach. Dziecko porusza się przy dźwiękach muzyki. Na hasło: ,,Jajka szukają domów” dziecko biegnie do kartki w takim samym kolorze co ich sylweta jaja i umieszcza je na kartce.

4.„Malowane jaja”– praca plastyczna. Przygotowujemy kontury jajek oraz farby plakatowe. Dziecko maluje jajka wg własnego pomysłu.

 

Piątek WIELKANOCNY STÓŁ (02.04.21r.)

1.„Kura znosi jajko”– zabawa ruchowa z elementami liczenia. Dziecko porusza się przy dowolnej muzyce. Gdy przestaje grać, zatrzymuje się. Rodzic pokazuje kartonik z określoną liczbą kropek od 1 do 3, mówiąc: Kura znosi jajka. Ile ich zniosła?. Dziecko liczy kropki mówiąc tyle razy „ko”.

2. Na wielkanocnym stole–słuchanie wiersza, swobodna rozmowa na temat jego treści.

Stoją na stole baby lukrowane,

a między nimi cukrowy baranek.

Pobekuje cicho, stuka kopytkami,

bo chciałby dosięgnąć miski z pisankami.

Ale dwa kurczaki tej miski pilnują,

na baranka groźnie oba popiskują.

Więc mały baranek w inną stronę zmierza.

Kilka listków rzeżuchy uskubał z talerza.

3.Zestaw ćwiczeń ruchowych.

– „Skaczące pisanki”- skakanie do wyznaczonej linii  obunóż

– „Zające na łące”- zajęcze skoki (w przysiadzie najpierw przekładane są ręce,

później nogi) do wyznaczonego miejsca.

– „Mówiąca pisanka”– dziecko wykonuje polecenia ,, pisanki- rodzica”

–,,Kaczuchy”- naśladujemy chód  kaczuszki (kaczy chód machanie skrzydełkami i kuperkami).

4.„Pisanki wielkanocne”– przygotowujemy sylwety jajek ozdobione kropkami i kreskami (trzy jajka ozdobione kropkami i trzy ozdobione kreskami). Zadaniem dziecka jest podzielenie jajek ze względu na wór, liczenie jajek w kropki i w kreski. Określanie ile ich jest. Następnie dajemy dziecku po trzy jajka żółte i po trzy niebieskie. Dziecko oddziela  jajka według koloru, liczy ile jest jajek każdego koloru.

5. „Zajączki”- zabawa orientacyjno-porządkowa. Rozkładamy na dywanie np. gazety. Dziecko jest zajączkiem. Przy dźwiękach np. kołatki porusza się po omijając gazety. Gdy dźwięk kołatki ucichnie, zajączek zatrzymuje się przed gazetą i wykonuje do nich skok, a następnie przysiad podparty.

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

https://www.youtube.com/watch?v=KyeLlFX0p2g

 

WESOŁYCH ŚWIĄT:)